logo_HV_2022_25jrLR

Voortgang Digitalisering van onze bestanden

Oplettende bezoekers van de website van de Historische Vereniging zal het niet ontgaan zijn dat er al geruime tijd een knop COLLECTIEBANK op de homepage staat. En die staat er niet zo maar, er is de afgelopen jaren op de achtergrond hard gewerkt aan het digitaliseren...

In memoriam Wim Mulder (1933-2024)

Helaas moet de Historische Vereniging in korte tijd wederom één van de pijlers van onze vereniging missen. Op 90-jarige leeftijd is op 14 maart ons energiek, betrokken, gedreven, enthousiast en vrolijk Lid van Verdienste Wim Mulder overleden. Wim Mulder was vanaf...

In memoriam Jan de Jonge (1937-2024)

“Niets blijft, alles gaat voorbij” citeerde onze oud-voorzitter Jan de Jonge de filosoof Solon die rond 600 in Athene leefde en werkte. Helaas is op 87 jarige leeftijd één van de steunpilaren van onze vereniging, oud-voorzitter en Lid van Verdienste Jan de Jonge...

Tentoonstelling “25 jaar Leidsche Rijn” in Bij de Buren

Op 28 december werd in Buurtcentrum Bij de Buren (Eerste Oosterparklaan 76) in Utrecht Leidsche Rijn onze tentoonstelling geopend over 25 jaar Leidsche Rijn. Deze tentoonstelling was eerder te zien in de Broederschapshuisjes in Vleuten. Een reeks panelen geeft met...

De Historie van Sport in onze wijken

In 2024 is “Sport” het thema voor onze activiteiten. Er zijn al heel veel goede suggesties, maar nieuwe ideeën zijn zeer welkom! Dus heeft u ideeën voor activiteiten, presentaties of lezingen, filmvoorstellingen of materiaal voor onze tentoonstelling? Neem dan, ook...

Uitslag fotowedstrijd 25 jaar Leidsche Rijn

Een onderdeel van de tentoonstelling 25 jaar Leidsche Rijn was de fotowedstrijd waaraan de drie lokale fotoclubs meededen. Zij mochten allen 5 foto’s in sturen die hun klik op 25 jaar Leidsche Rijn weer gaven. Daarvan hebben er 10 op de tentoonstelling gehangen en...

Riek Bakker ontvangt de Zilveren Stadsmedaille

Op zondagmiddag 22 oktober 2023 ontving Riek Bakker tijdens het evenement "25 jaar cultuur in 25 jaar Leidsche Rijn" de Zilveren Stadsmedaille van de gemeente Utrecht uit handen van burgemeester Sharon Dijksma.   Het was een topmiddag met een geweldig overzicht...

Zaterdag 14 september 2024: Fietsexcursie “bewegend Leidsche Rijn verbindt¨

Net als de afgelopen jaren organiseert de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn weer speciale fietsexcursies o.l.v. gids Gerda Oskam. In deze fietsexcursies wordt de geschiedenis van Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn vanuit diverse kanten belicht, zoals de geschiedenis van het water en van de architectuur.

Dit jaar staat de fietsexcursie in het licht van de geschiedenis van sport en bewegen in ons gebied. Sport en bewegen verbindt mensen in de oude dorpskernen en in de nieuwe buurten, kent een lange geschiedenis en ontwikkelt zich nog steeds op nieuwe manieren.

De fietstochten zullen ongeveer 1,5 uur duren en voeren langs valkenjachtweides, kolfbanen, langs plekken waar men kon/kan schaatsen, zwemmen, voetballen en paardrijden en boulderen.

We vertrekken vanuit Museum de Broederschapshuisjes, waar we na ongeveer 1,5 uur ook weer terugkeren. In het Museum is daarna de tentoonstelling ‘De Historische Sportkantine’ te bezoeken.

  • 14 september 11.00 uur

Maximum aantal deelnemers is 20 per fietstocht. De fietstochten bieden we gratis aan. Inschrijven is wel verplicht.

Zaterdag 10 augustus 2024: Fietsexcursie “bewegend Leidsche Rijn verbindt¨ (kopie)

Net als de afgelopen jaren organiseert de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn weer speciale fietsexcursies o.l.v. gids Gerda Oskam. In deze fietsexcursies wordt de geschiedenis van Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn vanuit diverse kanten belicht, zoals de geschiedenis van het water en van de architectuur.

Dit jaar staat de fietsexcursie in het licht van de geschiedenis van sport en bewegen in ons gebied. Sport en bewegen verbindt mensen in de oude dorpskernen en in de nieuwe buurten, kent een lange geschiedenis en ontwikkelt zich nog steeds op nieuwe manieren.

De fietstochten zullen ongeveer 1,5 uur duren en voeren langs valkenjachtweides, kolfbanen, langs plekken waar men kon/kan schaatsen, zwemmen, voetballen en paardrijden en boulderen.

We vertrekken vanuit Museum de Broederschapshuisjes, waar we na ongeveer 1,5 uur ook weer terugkeren. In het Museum is daarna de tentoonstelling ‘De Historische Sportkantine’ te bezoeken.

  • 10 augustus 11.00 uur

Maximum aantal deelnemers is 20 per fietstocht. De fietstochten bieden we gratis aan. Inschrijven is wel verplicht.

Zaterdag 13 juli 2024: Fietsexcursie “bewegend Leidsche Rijn verbindt¨

Net als de afgelopen jaren organiseert de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn weer speciale fietsexcursies o.l.v. gids Gerda Oskam. In deze fietsexcursies wordt de geschiedenis van Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn vanuit diverse kanten belicht, zoals de geschiedenis van het water en van de architectuur.

Dit jaar staat de fietsexcursie in het licht van de geschiedenis van sport en bewegen in ons gebied. Sport en bewegen verbindt mensen in de oude dorpskernen en in de nieuwe buurten, kent een lange geschiedenis en ontwikkelt zich nog steeds op nieuwe manieren.

De fietstochten zullen ongeveer 1,5 uur duren en voeren langs valkenjachtweides, kolfbanen, langs plekken waar men kon/kan schaatsen, zwemmen, voetballen en paardrijden en boulderen.

We vertrekken vanuit Museum de Broederschapshuisjes, waar we na ongeveer 1,5 uur ook weer terugkeren. In het Museum is daarna de tentoonstelling ‘De Historische Sportkantine’ te bezoeken.

  • 13 juli 11.00 uur

Maximum aantal deelnemers is 20 per fietstocht. De fietstochten bieden we gratis aan. Inschrijven is wel verplicht.

Zaterdag 22 juni 2024: Fietsexcursie “bewegend Leidsche Rijn verbindt¨

Net als de afgelopen jaren organiseert de Historische Vereniging Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn weer speciale fietsexcursies o.l.v. gids Gerda Oskam. In deze fietsexcursies wordt de geschiedenis van Vleuten, De Meern, Haarzuilens en Leidsche Rijn vanuit diverse kanten belicht, zoals de geschiedenis van het water en van de architectuur.

Dit jaar staat de fietsexcursie in het licht van de geschiedenis van sport en bewegen in ons gebied. Sport en bewegen verbindt mensen in de oude dorpskernen en in de nieuwe buurten, kent een lange geschiedenis en ontwikkelt zich nog steeds op nieuwe manieren.

De fietstochten zullen ongeveer 1,5 uur duren en voeren langs valkenjachtweides, kolfbanen, langs plekken waar men kon/kan schaatsen, zwemmen, voetballen en paardrijden en boulderen.

We vertrekken vanuit Museum de Broederschapshuisjes, waar we na ongeveer 1,5 uur ook weer terugkeren. In het Museum is daarna de tentoonstelling ‘De Historische Sportkantine’ te bezoeken.

  • 22 juni 11.00 uur

Maximum aantal deelnemers is 20 per fietstocht. De fietstochten bieden we gratis aan. Inschrijven is wel verplicht.

Hofstede Rood en Noot

Hofstede Rood en Noot ligt in de kom van de Gele Brug over het Amsterdam Rijnkanaal op de grens van de stad Utrecht en de wijk Leidsche Rijn. Ingeklemd tussen de stedelijke- en industriéle ontwikkelingen in de Lage Weide polder te Utrecht.

Deze hofstede, zoals een boerderij tot in de 20e eeuw werd genoemd, kent een kleurrijke geschiedenis. Kleurrijk omdat er bewoners en gebruikers zijn geweest met verschillende beroepsuitoefeningen. Dat maakt het boeiend na te gaan wat kenmerkend is en is geweest voor deze hofstede. Ook de naamgeving waarvan verschillende variaties bestaan. Wat is de originele naam en waar is deze aan ontleend? Nog nieuwsgieriger maakt de vraag waarom deze op die plaats is gebouwd en wanneer? Gebouwd in een periode waarop vol werd ingezet op onteigening in Lage Weide om plaats te maken voor uitbreiding van de stad Utrecht en de industriéle ontwikkeling daarvan.
En… wat is het geheim dat het monument Rood en Noot anno 2023 nog steeds een functie heeft?

Het startpunt is genomen in het jaar 1799. 80 jaar voor de bouw van hofstede Rood en Noot. Bij hofstede Lievendaal. Op beide hofstedes heeft nooit een eigenaar zelf gewoond. Zij zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Auteurs van dit boek zijn Trude de Vos en Arie de Groot. Beiden gegrepen door het virus om het verleden weer tot leven te brengen. In dit geval met een familieverwantschap tot de pachters Hogendoorn.

Opgraving middeleeuws schip ‘Vleuten 3’

door | 5 april 2019 | Nieuws

Vrijdagmiddag 5 april was de opgraving van het schip ‘Vleuten 3’  uit de vroege middeleeuwen in het Máximapark eenmalig te bezoeken. De archeologische opgraving is gedaan ter voorbereiding van de aanleg van de laatste delen van de Vikingrijn in het Máximapark. Archeologen van de gemeente Utrecht (afdeling Erfgoed) en specialisten op het gebied van scheepsarcheologie gaven ter plekke uitleg over deze bijzondere vondst.

De Vikingrijn

Het schip ‘Vleuten 3’ is in 2016 ontdekt bij archeologisch onderzoek voor de aanleg van de Vikingrijn. Omdat de omstandigheden toen niet optimaal waren om het schip verder te onderzoeken, is het met grond toegedekt. Op de plaats van het schip wordt een van de laatste delen van de Vikingrijn aangelegd, waardoor het moest worden opgegraven. De Vikingrijn is een door bureau West8 ontworpen waterloop in het Maximapark, die is geïnspireerd op de Oude Rijn die duizenden jaren door dit gebied heeft gestroomd.

De Vleuten 3

Als een schip wordt ontdekt krijgt het de naam van plaats waar het is gevonden. Dit schip heeft de naam Vleuten 3 gekregen. Eerder werden de eveneens vroegmiddeleeuwse schepen Vleuten 1 en Vleuten 2 gevonden bij de aanleg van een ander deel van de Vikingrijn. In tegenstelling tot de Vleuten 3 zijn deze schepen niet opgegraven maar in de ondergrond bewaard gebleven.

Hergebruikt als kade

Het proefonderzoek in 2016 heeft duidelijk gemaakt dat de Vleuten 3 geen compleet scheepswrak is. Het is waarschijnlijk de helft van de bodem of scheepsvlak (van boord tot aan het midden) dat bestaat uit twee brede planken. Deze worden bij elkaar gehouden door spanten die met houten pennen aan de vlakgangen zijn bevestigd. Het scheepshout ligt op een aantal lange palen van eikenhout. Dit duidt erop dat een schip is gesloopt en dat delen hiervan in een kade of beschoeiing zijn hergebruikt. Een lot dat veel schepen die uit de vaart zijn genomen ten deel is gevallen. Oorspronkelijk stonden de palen met het scheepshout overeind en is deze constructie bij een overstroming weggespoeld en op de bodem van de Rijn terecht gekomen.

Hoe oud is de Vleuten 3?

Zowel het hout van de palen als de planken van het schip zijn dendrochronologisch onderzocht. Dergelijk onderzoek, waarbij de breedte van de jaarringen wordt gemeten, kan een datering en een herkomstgebied van het hout opleveren. Het onderzoek heeft aangetoond dat het scheepshout van de Vleuten 3 afkomstig is uit het Duitse Rijnland en dat voor de palen hout uit de directe omgeving is gebruikt. Vanwege het ontbreken van de buitenste spintringen kon helaas nog geen absolute datering van de bouw van het schip vastgesteld worden. Het jaarringonderzoek laat alleen zien dat dit vaartuig op zijn vroegst rond 820 na Chr. is gebouwd. Deze datering wordt bevestigd door het aardewerk dat rond het scheepshout is aangetroffen. Een datering in de negende eeuw maakt dit scheepswrak bijzonder want uit deze periode zijn nagenoeg geen andere scheepsvondsten bekend.

Vlakbij een nederzetting
Vooruitlopend op de bouw van een deel van de wijk Vleuterweide direct naast de Vikingrijn, heeft in 2007 uitgebreid archeologisch onderzoek plaatsgevonden, waarbij een grote nederzetting uit de vroege middeleeuwen is opgegraven. Deze nederzetting is vanaf het begin van de zesde tot en met het begin van de negende eeuw bewoond geweest en lag op de oever van de Rijn. De ligging en de globale datering van het scheepshout maken het erg aannemelijk dat de kade door de bewoners van deze nederzetting is gebouwd.

Een bekend scheepstype?

Omdat het scheepshout nog niet helemaal is vrij gegraven, kan er nog niet heel veel over het soort schip en de afmetingen hiervan worden gezegd. Duidelijk is wel dat het gaat om een karakteristiek rivierschip met een vlakke bodem, dat uitermate geschikt was voor het varen op een bochtige ondiepe rivier met zandbanken zoals de Rijn. Daarmee lijkt het op de Romeinse en vroegmiddeleeuwse rivieraken die eerder in de gemeente Utrecht zijn gevonden. Het archeologisch onderzoek zal de komende weken veel meer informatie over de scheepsconstructie en datering op gaan leveren.

Wat gaat er met de Vleuten 3 gebeuren?

Afhankelijk van de kwaliteit en omvang van het scheepshout, zal de constructie worden geborgen en voor verder onderzoek naar binnen worden gebracht. Hier zal het hout nauwkeurig door specialisten worden bestudeerd en gedocumenteerd, waardoor waarschijnlijk een betrouwbare reconstructie gemaakt kan worden. Wat er daarna met het hout gaat gebeuren is nog niet bekend.